Em..kalo stkat nk mkn nasi,gulai,sup,kari n mcm2 tu boleh la msak...tp xjamin sdp hehe tp ok laaaa
Msalah skrng nye,,xpndai sgt bt kek(kek coklat pndai la),biskut @ mcm2 lg desert laen,,umur da 22 nih,,aisshh hehe
Skrng ni stay kuantan,teman akak sbb laki die g outstation..mgkin raya cina nnti ku balik kg..so ade msa 1 bulan utk aku mncubaa sgla rsepi yg ade sblum blik kolej
Antra dessert2 yg aku impikan akn mmbuatnyee,,,,taaraaa...
KEK BATIK COKLAT
Bahan-bahan:
* 200gm millo > boleh letak lebih sikit jika suka
* 250gm butter/marjerin-hasue guna marjerin puteri,jadi kek tak mudah lembik
* 3 sudu makan serbuk koko
* 1 tin kecil susu pekat manis > boleh kurangkan sedikit
* biskut meri secukupnya
Cara-cara
- Cairkan marjerin dalam kuali atas api yang kecil sekali...
- Setelah cair masukkan susu,milo sedikit demi sedikit dan kacau(guna hand whisk) sehingga milonya hancur
- Seterusnya masukkan serbuk koko.... kacau tanpa henti sehingga halus dan tidak berketul lg....
- Setelah pekat(membentuk kerak halus),padamkan api.
- Susun biskut meri di dalam loyang(lapik dengan plastik agar mudah dikeluarkan setelah sejuk)lapis ngan adunan coklat,susu biskut meri lagi,sendukkan adunan coklat.Ulang langkah ini selapis demi selapis sehingga habis...
- Siap...dan biarkan semalaman.... potong dan hidangkan...kalau mahu cepat keras masukkan dalam peti sejuk dan bila keras potong dan hidangkan...
p/s : snang sgt je bt kek nii hehe =p copy paste from http://www.kongsiresepi.com/read/1444/0/
CHEESE KEK MELELEH MAK KAUU
Bahan2 utk Kek
**100 gram tepung hong kong
(boleh guna tepung gandum)
**60 gram tepung jagung
100 gram gula halus
2 sudu makan ovelet
4 biji telur ayam
2 biji telur kuning
50 gram air sejuk (dari peti ais)
1 sudu teh baking powder
75 gram mentega (dicairkan)
1 sudu teh esen vanilla
(boleh guna tepung gandum)
**60 gram tepung jagung
100 gram gula halus
2 sudu makan ovelet
4 biji telur ayam
2 biji telur kuning
50 gram air sejuk (dari peti ais)
1 sudu teh baking powder
75 gram mentega (dicairkan)
1 sudu teh esen vanilla
Cara:
Bahan yang bertanda* di ayak dulu…
Bahan yang bertanda* di ayak dulu…
Pukul sampai gebu baru masukkan mentega cair. Sebatikan.
boleh campurkan pewarna dan perasa yang anda inginkan…. strawberry ataupun coklat
Bakar dalam oven pada suhu 150′C selama 45 minit.
boleh campurkan pewarna dan perasa yang anda inginkan…. strawberry ataupun coklat
Bakar dalam oven pada suhu 150′C selama 45 minit.
Bahan2 utk Cream:
250g cream cheese
120g susu pekat manis
50ml UHT Whipping cream
Campurkan semua bahan dia atas hingga sebati
250g cream cheese
120g susu pekat manis
50ml UHT Whipping cream
Campurkan semua bahan dia atas hingga sebati
adunan ini memang cair
Untuk hiasan:
cheddar cheese, diparut
Cara penyediaan:
Kek yang masak tadi sejukkan dulu kemudian bahagi pada 2 keping..tuangkan cream cheese
di atas kepingan pertama. Lapiskan dengan kek, tuang semua baki cream cheese tadi.
Parutkan cheddar cheese di atas kek..
Kek yang masak tadi sejukkan dulu kemudian bahagi pada 2 keping..tuangkan cream cheese
di atas kepingan pertama. Lapiskan dengan kek, tuang semua baki cream cheese tadi.
Parutkan cheddar cheese di atas kek..
Dah buat?Jom kongsi apa rasa..hehehhe..Macam mudah je,macam senang je,macam boleh buat je 
copy paste from http://ping.busuk.org/v/331503/resepi-kek-keju-meleleh-cara-buat-kek-keju-meleleh.html

Tiada ulasan:
Catat Ulasan